Limetka.pl – Portal Finansowy
GENERAL ELECTRIC+11.000123
SONY INC+125.10
SAMSUNG-25.10
APPLE INC-125.10
MICROSOFT-1.0068
GOOGLE-5.00631
YAHOO-22.244
NASDAQ-25.10
ENVATO+25.10
MET CREATIVE+107.600
TOTAL-0.4350
TOYOTA-0.0007
SIEMENS+0.0069
ASELSAN-1.0015
DOW JONES-140
S&P 500-41
GLOBAL DOW REALTIME-13.42

Ataki phishingowe są coraz częstsze

Posted on 0

Share this on anywhere you want!

W ostatnim czasie coraz częściej można usłyszeć o atakach phishingowych na polskich internautów. Fałszywe linki przesyłane na nasze skrzynki mailowe mają na celu pozyskanie naszych danych wrażliwych przez przestępców działających w sieci. W ostatnich tygodniach otrzymują je nie tylko klienci banków, ale również telekomów czy poczty.

Phishing to działanie polegające na wysyłaniu dużej ilości maili na adresy rozpoznane, jako aktywne lub wpisane losowo. Treść wiadomości phishingowej będzie zawierała prośbę o wypełnienie załączonego formularza lub kliknięcie linku, który przekieruje nas na fałszywą stronę. Jest ona zrobiona na wzór strony firmy, na którą w wiadomości mailowej powołują się przestępcy w celu wyłudzenia od nas danych wrażliwych.

O zagrożeniu, jakie związane jest z phishingiem po raz pierwszy mogli się przekonać klienci banków. Jednak od kilku lat na rynku coraz aktywniej funkcjonują operatorzy telekomunikacyjni. Nawiązują współpracę z bankami, na skutek czego klienci zaczęli otrzymywać fałszywe faktury za usługi telekomunikacyjne. Sprawą zajął się Urząd Komunikacji Elektronicznej, który ostrzega konsumentów przed korespondencją wpływającą z adresów mailowych podobnych do adresów dostawców usług telekomunikacyjnych i stosujących ich logotypy.

Rzecznik UKE, Dawid Piekarz stwierdził, że w tej sprawie podejmowane są działania prewencyjne. Wykorzystując możliwości, które są aktualnie dostępne na rynku UKE stara się wyczulić konsumentów na ryzyko i ostrzec przed próbą wyłudzenia danych osobowych lub pieniędzy.

Jeżeli przy podpisywaniu umowy z usługodawcą nie deklarowaliśmy chęci otrzymywania faktur w formie elektronicznej i nie wyraziliśmy na to zgody, a mimo to na naszą skrzynkę mailową została wysłana wiadomość z taką fakturą lub jeśli zgodziliśmy się na otrzymywanie faktur w takiej formie, ale nie mamy pewności co do jej autentyczności należy wstrzymać się z dokonaniem opłaty i jak najszybciej skontaktować się z biurem obsługi klienta danego operatora telekomunikacyjnego, aby sprawdzić autentyczność wysłanej faktury.

Jak uniknąć ataków phishingowych? Jest dużo czynników wskazujących na to, że mail, który otrzymaliśmy jest nieuczciwy:

– podejrzane linki: mimo, że mogą wyglądać na prawdziwe, to może nas zmylić. Przede wszystkim, trzeba sprawdzić, czy adres odnośnika jest taki sam jak adres w przeglądarce po najechaniu nad URL w emailu. W przypadku, gdy coś wzbudzi nasze podejrzenia – nie klikajmy w link,

– przyjrzyj się dokładnie adresowi, z którego została wysłana wiadomość z elektroniczną fakturą,

– jeżeli nie jesteś pewny czy wiadomość mailowa jest prawdziwa, nie klikaj w żaden link. Aby dowiedzieć się czy mamy jakąś istotną wiadomość należy zalogować się na stronie banku, a wówczas dowiemy się tego,

– w wysłanych załącznikach może kryć się złośliwe oprogramowanie, dlatego nigdy nie powinniśmy otwierać załączników bez stuprocentowej pewności, że są one autentyczne,

– sprawdź, czy widniejący na fakturze elektronicznej numer rachunku bankowego pokrywa się z tym, na który należy wysłać opłatę,

– faktura elektroniczna wysłana przez prawdziwego usługodawcę zostanie przesłana tylko na adres, który sami podaliśmy przy zawarciu umowy z tym usługodawcą.

Joanna Walerowicz

limetka.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *