Każdy z podatników ma obowiązek rejestrowania podatku za pomocą kas fiskalnych. W momencie, w której pojawia się brak możliwości technicznych stosowania kasy właściwej trzeba prowadzić rejestr za pomocą zastępczej kasy rejestrującej.
Gdy aparat fiskalny ulegnie uszkodzeniu, powinno się poinformować pisemnie Urząd Skarbowy o odstępie w prowadzeniu dokumentacji. Tymczasem jeśli wyniknie zapełnienie modułu, ważny jest zwrócenie się o odczyt zawartości pamięci. W następnej kolejności, po zastąpieniu modułu, trzeba poinformować Urząd Podatkowy o miejscu instalacji urządzenia.
W wypadku zakończenia działalności firmy, jest ona zobowiązana do złożenia pisma z wiadomością o ustaniu korzystania z kasy i prośby o odczytanie pojemności pamięci kasy.
Jeśli zaistnieje jeden z opisanych przypadków należy wstrzymać prowadzenie działalności gospodarczej do momentu rozwiązania problemu. Dodatkowo zarówno przy awarii jak i zapełnieniu modułu podatnik musi powiadomić firmę serwisującą o zaistniałej sytuacji.
Zaprzestanie używania rejestrowania przy pomocy kasy czy też nie przeprowadzenie przeglądu technicznego w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia stosowania produktu skutkuje poniesieniem kosztów. Innymi słowy jest to zwrot odjętych sum z tytułu zakupienia kasy.
W rzeczywistości, aby dokonać odczytania pojemności pamięci kasy fiskalnej należy ustalić datę między urzędnikiem, pracownikiem serwisu i podatnikiem, ponieważ ustawowo nie ma określonego terminu.
Paula Honc
www.bweek.pl