Limetka.pl – Portal Finansowy
GENERAL ELECTRIC+11.000123
SONY INC+125.10
SAMSUNG-25.10
APPLE INC-125.10
MICROSOFT-1.0068
GOOGLE-5.00631
YAHOO-22.244
NASDAQ-25.10
ENVATO+25.10
MET CREATIVE+107.600
TOTAL-0.4350
TOYOTA-0.0007
SIEMENS+0.0069
ASELSAN-1.0015
DOW JONES-140
S&P 500-41
GLOBAL DOW REALTIME-13.42

Bankomat nie wydał pieniędzy mimo obciążenia rachunku? Dowiedz się jak możesz to zareklamować

Posted on 0

Share this on anywhere you want!

W sytuacji, gdy chcemy wypłacić gotówkę z bankomatu, zanim wpiszemy pin warto się dokładnie zastanowić nad możliwymi konsekwencjami. Firmy zewnętrzne, do których należą maszyny nie zapewniają bowiem wypłacającym należytej ochrony.

Niestety, w niektórych przypadkach zdarza się tak, że pomimo wykonania poprawnie wszystkich czynności bankomaty nie wypłacają pieniędzy lub wydają zbyt mało, a z rachunku bankowego znika żądana na początku kwota. Wypłacający znajdzie się w korzystniejszej sytuacji wtedy, gdy naruszenie miało miejsce przy bankomacie należącym do banku, w którym ma założone konto osobiste. Wówczas sytuację można szybko rozstrzygnąć kontaktując się z oddziałem banku. Problemy pojawiają się wtedy, gdy maszyna należy do operatora zewnętrznego.

Jeżeli transakcja zakończyła się brakiem wypłaty pieniędzy należy spisać numer bankomatu i dokładny czas zdarzenia. W próbach dzwonienia pod numer znajdujący się na bankomacie nie ma sensu, ponieważ zdaniem właściciela maszyny, w sprawie reklamacji każdorazowo należy kontaktować się z bankiem, w którym pokrzywdzony ma konto. Konieczne będzie więc złożenie reklamacji w macierzystej instytucji finansowej. To stanowi podstawę do podjęcia przez bank postępowania reklamacyjnego, którego etapem jest wystąpienie do operatora z prośbą o wyjaśnienia.

I tutaj mogą pojawić się problemy. Jeżeli bowiem właściciel bankomatu udowodni, iż analiza transakcji w systemie autoryzacyjnym nie ujawniła żadnych nieprawidłowości w przebiegu konkretnej operacji konsument nie ma żadnej szansy wykazania swoich racji. Wówczas bank przychyla się do stanowiska firmy zewnętrznej i kończy procedurę, traktując swojego klienta jak oszusta. Co więcej, poszkodowany nie ma wglądu w żadną dokumentację. Operator nie ujawnia nagrań z monitoringu, chociaż każdy bankomat musi być pod ciągłym dozorem kamer. Nagranie stanowi bowiem niepodważalny dowód, że gotówka nie została wypłacona. W rezultacie rozgrywkę wygrywa operator.

Na podstawie wewnętrznych procedur postępowanie reklamacyjne jest dwuinstancyjne. Poszkodowany ma prawo do odwołania. Jednak nie ulega zmianie ani jego sytuacja dowodowa ani dążenie banku do wyjaśnienia sprawy. W takiej sytuacji pozostaje tylko wejść na drogę sądową lub zgłoszenie sprawy do Bankowego Arbitra Konsumenckiego funkcjonującego przy Związku Banków Polskich. Drugie rozwiązanie mogą wybrać wyłącznie poszkodowani, których roszczenie nie przewyższa 8000 zł. Z kolei w postępowaniu sądowym oprócz przepisów prawnych ważne są zasady etyczne zawarte w Zasadach Dobrej Praktyki Bankowej. W tym przypadku rozstrzygnięcie może opierać się o zasady współżycia społecznego. Postępowanie sądowe wiąże się z dużym formalizmem oraz wyższymi kosztami. W szczególności, konkretne naruszenie musi dotyczyć przepisu prawa lub umowy.

Joanna Walerowicz

limetka.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *