Limetka.pl – Portal Finansowy
GENERAL ELECTRIC+11.000123
SONY INC+125.10
SAMSUNG-25.10
APPLE INC-125.10
MICROSOFT-1.0068
GOOGLE-5.00631
YAHOO-22.244
NASDAQ-25.10
ENVATO+25.10
MET CREATIVE+107.600
TOTAL-0.4350
TOYOTA-0.0007
SIEMENS+0.0069
ASELSAN-1.0015
DOW JONES-140
S&P 500-41
GLOBAL DOW REALTIME-13.42

Bankowość mobilna – co warto o niej wiedzieć?

Posted on 0

Share this on anywhere you want!

W Polsce, jeszcze 20 lat temu był wyznacznikiem luksusu i zasobności  portfela. Duży, ciężki, służący tylko do dzwonienia i wysyłania wiadomości tekstowych – i to pod warunkiem, że udało się złapać zasięg. Tak wyglądały początki telefonu komórkowego – urządzenia, które dziś wpływa niemal na każdy aspekt naszego życia. Wraz z upływem lat, stopniowo przestawał on pełnić rolę wyłącznie środka komunikacji i przekształcił się w wielofunkcyjne narzędzie, które dziś zapewnia m.in. szybki dostęp do informacji, możliwość robienia zdjęć czy odtwarzania muzyki i filmów. Obecnie, z dobrodziejstw oferowanych przez inteligentne telefony, coraz śmielej korzystają również banki, które udostępniają swoje usługi w ramach bankowości mobilnej.

Czym jest bankowość mobilna?

Bankowość mobilna to nic innego, jak możliwość korzystania z usług bankowych przez aplikację mobilną zainstalowaną w telefonie komórkowym, smartfonie lub tablecie. Choć nie jest ona jeszcze tak popularna jak bankowość internetowa, o dostęp klientów do aplikacji bankowości mobilnej zadbała większość liczących się banków. Nie powinno to dziwić, gdyż pod względem funkcjonalności, tego typu aplikacje powoli wyprzedzają systemy internetowe. Dostęp do szerokiego zakresu operacji jest możliwy głównie dzięki temu, że wykorzystują one wiele nowoczesnych funkcji, w które są wyposażone urządzenia mobilne (GPS, czujniki położenia, kamera). Początkowo, aplikacje bankowe oferowały jedynie możliwość dokonywania przelewów czy sprawdzenia salda konta, dziś można dzięki nim m.in. opłacić fakturę, czy znaleźć najbliższy bankomat.

Wbrew temu, co może się pozornie wydawać, bankowość mobilna stanowi bezpieczny kanał komunikacji i usług. Co więcej, wielu specjalistów od zabezpieczeń uważa, że korzystanie z niej jest mniej ryzykowne niż w przypadku bankowości internetowej. Szyfrowanie połączeń, automatyczne zamykanie sesji po dłuższej chwili braku aktywności, dostęp chroniony identyfikatorem i hasłem – to tylko niektóre z rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo użytkowników bankowość mobilnej. Nie bez znaczenia są również same właściwości aplikacji mobilnych, które pozwalają m.in. definiować dzienne limity transakcji, co znacząco obniża ryzyko utraty większych kwot pieniężnych w przypadku np. fizycznej kradzieży telefonu. Wynika z tego, że w praktyce najsłabszym ogniwem systemu ochrony jest człowiek – nie pomogą bowiem żadne zabezpieczenia, jeśli nie będziemy przestrzegać podstawowych zasad bezpieczeństwa. Aby zagwarantować sobie choćby minimum ochrony, użytkownicy bankowości mobilnej powinni m.in.:  pobierać wyłącznie aplikacje pochodzące z zaufanych źródeł, stosować kody zabezpieczające, a także nie udostępniać haseł dostępu osobom trzecim.

Portfel w telefonie

Nadchodzą czasy w których gotówka, plastikowe karty czy wreszcie sam portfel staną się zbędne w naszym codziennym życiu. I nie jest to żadna futurystyczna wizja – już dziś możemy bowiem płacić szybciej i wygodniej… inteligentnymi telefonami. Jak to możliwe? Po prostu: wyjmujemy telefon i przytykamy do terminala. Cały proces jest więc identyczny jak w przypadku płatności kartą zbliżeniową działającą w oparciu o technologię PayPass. Oznacza to zarazem, że za pomocą telefonu można płacić wszędzie tam, gdzie terminal obsługuje karty wykorzystujące technologię zbliżeniową.

Choć klienci nie muszą się martwić szczegółami technicznymi takiego procesu płatności, warto wiedzieć, że aby płacić telefonem trzeba zaopatrzyć się w odpowiedni aparat, który nie tylko posiada moduł NFC, ale jest również zgodny z aplikacją płatniczą operatora i kartą SIM NFC. Ponadto należy też zarejestrować i aktywować usługę potrzebną do płatności zbliżeniowych. Finalnie otrzymujemy produkt, który działa tak samo jak karta płatnicza wyposażona w funkcję płatności zbliżeniowej. Podobnie jak tego typu karty pozwala też na opłacanie zakupów do 50 zł, bez podawania PIN-u. Zdecydowaną przewagą takiego telefonu-portfela jest jednak to, że pozwala on przechowywać wiele kart płatniczych, a w przyszłości ,,schowamy” w nim także bilety komunikacyjne czy różnego rodzaju karty wstępu.

Telefon – podręczny bank

Dzięki aplikacjom mobilnym, telefon może dziś pełnić funkcję podręcznego banku. Użytkownicy smartfonów z dostępem do bankowości mobilnej mogą bowiem korzystać z wielu operacji, dostępnych również w ramach systemu bankowości internetowej. Nie bez znaczenia jest też fakt, że choć zarówno samo pobieranie aplikacji bankowych jak i ich obsługa są całkowicie darmowe we wszystkich bankach, to zakres funkcji jakie oferują może się bardzo różnić.

Możliwość wykonania przelewu, doładowania telefonu, założenia lokaty, czy sprawdzenia kursów walutowych jest dostępna w większości mobilnych aplikacji. Ponadto w przypadku przelewów możemy liczyć na udogodnienia, których nie jest w stanie zapewnić nawet bankowość internetowa. Spotykane są bowiem aplikacje wykorzystujące technologię OCR (Optical Character Recognition), dzięki której dane niezbędne do realizacji przelewu pobierane są automatycznie ze zdjęcia faktury lub blankietu. To sprawia, że transfer środków możemy zlecić za pomocą kilku kliknięć, unikając przy tym m.in. konieczności wpisywania długiego numeru rachunku bankowego odbiorcy. Na wykonanie szybkiego przelewu pozwalają również kody QR umieszczane na fakturach przez niektórych dostawców (m.in. gazu, prądu, Internetu). Wystarczy, że klient zeskanuje taki kod, a formatka przelewu zostanie automatycznie uzupełniona.

Nieco rzadziej można spotkać aplikacje pozwalające na złożenie wniosku kredytowego, zarządzanie portfelem inwestycyjnym czy otwarcie konta bankowego. W tym ostatnim przypadku, dzięki technologii OCR cała procedura może zająć nam zaledwie kilkanaście minut. Aby założyć rachunek bankowy nie trzeba bowiem wypełniać żadnego formularza – wystarczy zrobić zdjęcie dowodu osobistego, a aplikacja wczyta wszystkie niezbędne dane. Ponadto przez wszelkie formalności możemy przejść w pełni mobilnie – o ile potwierdzimy swoją tożsamość przelewem z innego konta bankowego.

Co jeszcze oferuje bankowość mobilna?

Rosnące zainteresowanie bankowością mobilną motywuje banki do stałego poszerzania oferty o nowe i  użyteczne produkty. W miejscu nie stoi też bankowość internetowa, w efekcie czego coraz częściej przeobrażeniu ulega sam charakter usług świadczonych przez banki. Przykładowo, aby wykonać przelew pieniężny nie musimy już nawet znać numeru rachunku bankowego odbiorcy – środki możemy bowiem przekazać na jego numer telefonu, adres e-mail czy facebookowy profil. W przypadku takiego przelewu, adresat dostaje stosowną informację, i po wskazaniu numeru konta bank przekazuje mu odpowiednią wielkość środków.

Pojawiają się też rozwiązania, które coraz śmielej wykraczają poza typowy obszar działalności banków. Przykładowo, mBank wprowadził interesującą nowość w postaci programu lojalnościowego ,,mOkazje”. W praktyce jest to aplikacja rabatowa na Facebooka, która łączy się z kontem bankowym klienta mBanku. Za jej pośrednictwem może on gromadzić i zapisywać się na spersonalizowane oferty rabatowe (dotyczące np. biletów kinowych, zakupów w hipermarkecie), a następnie korzystać z nich bez konieczności wpisywania jakichkolwiek kodów zniżkowych czy okazywania dodatkowych kart lojalnościowych. O przysługującym rabacie nie trzeba też informować sprzedawcy –  zaoszczędzona kwota jest automatycznie naliczana i księgowana na rachunku. Ponadto fakt, że rabat jest naliczany na podstawie kwoty płaconej przy kasie sprawia, że mOkazje ,,łączą się z innymi promocjami”.

Te przykłady pokazują, że mamy do czynienia z pojawieniem się nowego wymiaru bankowości, który zapewnia szybki dostęp do coraz bardziej zaawansowanych i wygodnych rozwiązań – w każdym czasie, z niemalże dowolnego miejsca na ziemi. Można się też spodziewać, że już w nieodległej przyszłości – ze względu na niezwykłą użyteczność i funkcjonalność oferowanych aplikacji – bankowość mobilna podbije serca użytkowników i stanie się głównym kanałem dostępu do usług bankowych.

Więcej o bankowości mobilnej na https://www.mbank.pl/pomoc/zdalny-dostep/bankowosc-mobilna/.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *