Limetka.pl – Portal Finansowy
GENERAL ELECTRIC+11.000123
SONY INC+125.10
SAMSUNG-25.10
APPLE INC-125.10
MICROSOFT-1.0068
GOOGLE-5.00631
YAHOO-22.244
NASDAQ-25.10
ENVATO+25.10
MET CREATIVE+107.600
TOTAL-0.4350
TOYOTA-0.0007
SIEMENS+0.0069
ASELSAN-1.0015
DOW JONES-140
S&P 500-41
GLOBAL DOW REALTIME-13.42

Co turysta ma w koszyku, czyli wakacyjne zakupy na polskich lotniskach

Posted on 0

Share this on anywhere you want!

Liczba Polaków spędzających wakacje za granicą stale rośnie. Sprzyjają temu czynniki ekonomiczne i rosnąca konkurencyjność oferty dzięki nowym destynacjom i przewoźnikom. Polski turysta lata coraz częściej, wydaje na wakacje więcej pieniędzy i… robi większe zakupy na lotnisku.

 

Według prognoz dla biur podróży obecny sezon może być nawet o jedną trzecią lepszy od zeszłego. Poprawę sytuacji odczuwa cała branża turystyczna. Baltona, największy operator sklepów wolnocłowych w Polsce, prześwietliła koszyk zakupowy pasażerów lotnisk. Wyniki nastrajają optymistycznie. Porównując zakupy Polaków w tym i zeszłym roku można śmiało powiedzieć, że portfele podróżnych mają się coraz lepiej. W pierwszym półroczu 2014 r. Baltona osiągnęła o 59 proc. większe przychody niż rok temu. Na podsumowanie wyników sprzedaży z tegorocznych wakacji trzeba jeszcze poczekać, gdyż w branży travel retail sezon zaczyna się pod koniec czerwca i trwa do końca września.

 

Turysty portret własny

Wakacyjne zakupy na lotniskach nie tylko różnią się od pozasezonowych pod względem ilościowym. Różnica polega przede wszystkim na zawartości koszyka. W sezonie urlopowym na lotniskach dominuje inny profil pasażera, a co za tym idzie, także inne potrzeby zakupowe.

W porównaniu z okresem międzywakacyjnym, w lecie wielokrotnie wzrasta liczba pasażerów lotów charterowych, podczas gdy odsetek pasażerów tanich linii lotniczych podróżujących w celach zarobkowych (kierunki północne, m.in. Wielka Brytania, Irlandia), notuje lekki spadek.

Dzięki obowiązkowi ewidencji kart pokładowych kupujących w celach akcyzowych Baltona ma dostęp do analizy klienta, zarówno pod względem kierunków podróży, jak i potrzeb zakupowych. Statystyki pozwalają dostosować ofertę produktową do oczekiwań klientów. Pasażer wybierający się na urlop najchętniej kupuje perfumy i kosmetyki, ta kategoria produktowa stanowi około 25 proc. całości zakupów dokonywanych przez turystów, oraz importowane alkohole – 25 proc. Powszechnymi produktami w koszyku są kosmetyki pielęgnacyjne do opalania, prasa i książki stanowiące niezbędny element urlopów oraz produkty z szeroko rozumianej kategorii „artykuły pierwszej potrzeby”, czyli rzeczy, których w ferworze pakowania pasażerowie zwyczajnie zapomnieli spakować do walizek.

Dlatego znane marki kierują odrębne linie produktów przygotowane specjalnie pod kątem osób podróżujących w celach wypoczynkowych, niedostępne w asortymencie poza sezonem. I tak, na stoiskach znaleźć można kosmetyki nawet o 30 proc. tańsze niż w tradycyjnej ofercie sklepowej, również w zestawach niedostępnych poza strefą wolnocłową, jak komplety podróżne, miniaturowe wersje, czy promocyjne duo-packi, podróżne zestawy słodyczy, marki ekskluzywne dostępne wyłącznie w sklepach Baltona, popularne produkty w rozmiarze „mega”, alkohole w butelkach PET, miniaturowe „małpki”, czy limitowane edycje luksusowych alkoholi przeznaczone do sprzedaży wyłącznie w sklepach wolnocłowych. Dodatkowo w ofercie klienci znajdą akcesoria selektywnych marek z najnowszych kolekcji jak zegarki, biżuteria, okulary, torby, torebki, walizki.

 

W drodze powrotnej

Wśród klientów polskich sklepów wolnocłowych w sezonie wakacyjnym rośnie także odsetek pasażerów, którzy nie wyjeżdżają na urlop, a z niego wracają. Obcokrajowcy odwiedzający Polskę coraz chętniej do koszyków wrzucają dostępne w sklepach Baltona produkty regionalne.

Największym zainteresowaniem cieszą się alkohole polskich marek i artykuły spożywcze produkcji regionalnej, najbardziej kojarzone z Polską, jak słodycze, kabanosy, grzybki, chrzan czy powidła. Oczywiście w ofercie znajdują się drobne pamiątki, jak magnesy, t-shirty, czy kubki, ale i artykuły z wyższego segmentu cenowego, np. wyjątkowa biżuteria z bursztynem bałtyckim – mówi Andrzej Uryga.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów zza granicy Baltona we wszystkich lokalizacjach aranżuje kąciki z ofertą produktów regionalnych i pamiątek z Polski. Ofertę regionalną uzupełnia oferta produktów pamiątkowych, np. na poznańskim lotnisku w sklepie Baltona pojawiło się stoisko drużyny piłkarskiej LECH Poznań.

W Polsce coraz wyraźniej widać trend zakupów produktów regionalnych, bardzo popularny w sklepach Baltony na innych europejskich lotniskach. Przykładowo w porcie lotniczym w Montpellier największą popularnością cieszą się langwedockie wina, lokalnie wytwarzane sery, foie gras, na lotnisku w sardyńskim mieście Alghero klienci najchętniej kupują oliwki z miejscowych upraw, tłoczone w regionie oliwy, czy produkowane na wyspie makarony. Dlatego też firma systematycznie rozszerza ofertę produktów o nowe pozycje.

Kompleksowe podejście

Wraz z rosnącymi oczekiwaniami klientów Baltona rozwija ofertę handlową o kolejne formaty, stając się kompleksowym operatorem w portach lotniczych oferującym multifunkcyjne strefy klienta – kawiarnie Coffee Corner, restauracje Travel Chef, sklepy z pamiątkami ZOOM Poland, kąciki zabaw dla dzieci.

– Przyjęta koncepcja kompleksowej strefy handlowej tworzy środowisko przyjazne i atrakcyjne dla podróżnych, pozwalające na przyjemne spędzenie pierwszego etapu wakacyjnej podróży – mówi Andrzej Uryga.

Przedsiębiorstwo Handlu Zagranicznego „Baltona” S.A. jest największym operatorem sklepów wolnocłowych w Polsce. Posiada sklepy oraz kawiarnie w lokalizacjach w Polsce, Rumunii, Belgii, Holandii, Niemczech oraz we Francji i na Ukrainie, przede wszystkim w głównych portach lotniczych. Jako lider segmentu Duty Free & Travel Retail posiada około 50% udziału w rynku polskim. Ponadto zajmuje się zaopatrywaniem załóg statków i okrętów cumujących w polskich portach morskich, a także zaopatrzeniem placówek dyplomatycznych i militarnych. W 2010 roku spółka pozyskała inwestora strategicznego – Flemingo International Limited z siedzibą w Dubaju. Od czerwca 2011 roku Spółka była notowana na rynku NewConnect, a od stycznia 2013 r. jest notowana na głównym parkiecie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

 

Źródło: PHZ „Baltona” S.A.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *