Limetka.pl – Portal Finansowy
GENERAL ELECTRIC+11.000123
SONY INC+125.10
SAMSUNG-25.10
APPLE INC-125.10
MICROSOFT-1.0068
GOOGLE-5.00631
YAHOO-22.244
NASDAQ-25.10
ENVATO+25.10
MET CREATIVE+107.600
TOTAL-0.4350
TOYOTA-0.0007
SIEMENS+0.0069
ASELSAN-1.0015
DOW JONES-140
S&P 500-41
GLOBAL DOW REALTIME-13.42

Czy kupujący jest odpowiedzialny za przesyłkę odsyłaną w ramach darmowego zwrotu?

Posted on 0

Share this on anywhere you want!

Kupując produkt przez Internet wiele sklepów w sieci zapewnia konsumentom możliwość darmowego zwrotu zakupionego towaru w ciągu określonej ilości dni. Taka sytuacja jest możliwa, gdy zakupiony towar nie jest zgodny z oczekiwaniami lub jeśli klient po prostu zmieni zdanie i zrezygnuje z zakupu.

Jednak zanim nadamy paczkę warto upewnić się, kto odpowiada za uszkodzenie lub zgubienie przesyłki. Jeżeli bowiem sprzedawca nie ma podpisanej umowy z pocztą lub firmą kurierską, winą zostanie obciążony konsument.

Według prawników z Federacji Konsumentów, w przypadku gdy klient ma umowę z kurierem lub z pocztą, to on zostaje obarczony odpowiedzialnością za zgubienie lub zniszczenie przesyłki. Jednak jak wygląda sytuacja w przypadku darmowego zwrotu? Okazuje się, że mogą tu wystąpić dwa przypadki. Sprzedawca może zwracać równowartość opłaty za wysyłkę przesyłki lub na podstawie kontraktu z firmą kurierską lub pocztą, taki darmowy zwrot oferować.

Jedynie w drugim wypadku, jak zauważa Federacja Konsumentów, odpowiedzialność konsumenta trwa do momentu wręczenia przesyłki kurierowi. Przewoźnik, czyli firma kurierska działa wówczas na zlecenie sprzedawcy, a konsument nie jest związany z nim żadnym kontraktem i nie decyduje o wyborze kuriera. Dlatego trudno, aby odpowiadał za uszkodzenie lub zgubienie paczki.

Odsyłając towar za pośrednictwem Poczty Polskiej warto jednak skorzystać z przesyłki rejestrowanej. Jeśli bowiem klient wybiera najtańsza opcję, nawet jeśli sklep obiecał, że koszty zostaną zwrócone, automatycznie cała odpowiedzialność za przesyłkę przechodzi na konsumenta lub operatora pocztowego. Jak dodaje Federacja Konsumentów, jeżeli klient wyśle przesyłkę listem zwykłym, wówczas jest ona prawdopodobnie realizowana na podstawie umowy między konsumentem a pocztą. Zgodnie z przepisami, odpowiedzialność Poczty jest w takich sytuacjach mocno zawężona. Ponadto konsument jest zobowiązany wykazać, ze w ogóle wysłał list, co już nie jest łatwe.

Joanna Walerowicz

limetka.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *