Limetka.pl – Portal Finansowy
GENERAL ELECTRIC+11.000123
SONY INC+125.10
SAMSUNG-25.10
APPLE INC-125.10
MICROSOFT-1.0068
GOOGLE-5.00631
YAHOO-22.244
NASDAQ-25.10
ENVATO+25.10
MET CREATIVE+107.600
TOTAL-0.4350
TOYOTA-0.0007
SIEMENS+0.0069
ASELSAN-1.0015
DOW JONES-140
S&P 500-41
GLOBAL DOW REALTIME-13.42

Dezinwestycja, czyli porządki w biznesie

Posted on 0

Share this on anywhere you want!

Firmy coraz częściej wykorzystują dezinwestycje na powiększenie swojej wartości. Ta strategia polega na sprzedaży części majątku firmy. Rozpatrywanie takiego działania w kategoriach szybkiego zysku powodzi odchodzi na dalszy plan a zarządzający firmami coraz częściej wpisują dezinwestycje w swoje długoterminowe strategie.

Przyczyny, dla których firmy postanawiają dokonać dezinwestycji mogą być różne. Firmy przeglądając swoje strategie czasami decydują się na sprzedaż części aktywów, które nie pasują do ich bieżącej działalności, czyli nie stanowią tzw. core businessu. Drugą przyczyną sprzedaży majątku firmy jest szukanie kapitału. Firma, która chce pozyskać fundusze, na przykład, aby wykupić inne przedsiębiorstwo z branży, może sprzedać mniej ważną, czy mało perspektywiczną część spółki. Jeszcze innym powodem dezinwestycji może być chęć spłaty zadłużenia. Niezależnie od przyczyny, istotne jest, aby decyzja o zbyciu majątku firmy wynikała z zaplanowanej i celowej strategii biznesowej, która powinna być na bieżąco kontrolowana.

W oparciu o badania Corporate Divestment Study firma EY przeprowadziła rozmowy z 720 członkami zarządów firm na całym świecie. Wynika z nich, że powody, dla których decydują się oni na przeprowadzanie cyklicznych przeglądów swojego biznesu zależą miedzy innymi od branży, w której działają. Ponad połowa badanych odpowiedziała, że do takiej decyzji mogą skłonić zbyt małe zasoby i oczekiwania udziałowców w kwestii dywidend.

Spośród badanych firm ponad połowa dokonała dezinwestycji w ciągu ostatnich 2 lat. Dane pokazują jednak, że tylko 41 proc. zrobiło to na podstawie wyników przeglądu portfolio. W przypadku dużych światowych podmiotów powinna być cyklicznie wykonywanym procesem (co najmniej dwa razy do roku) i elementem struktury finansowej firmy.

Sprzedaż aktywów oraz dostosowanie biznesowego portfolio do możliwości pojawiających się na rynku pozwala firmom na skupienie się na bardziej dochodowych sektorach działalności. Pomyślne zainwestowanie wolnego kapitału pozwala na wejście na nowe rynki, a także rozwój innowacyjnego produktu, który z kolei w dłuższej perspektywie czasu pozwoli zwiększyć zyski i zapewni większy wzrost w kolejnych latach.

Joanna Walerowicz

limetka.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *