Limetka.pl – Portal Finansowy
GENERAL ELECTRIC+11.000123
SONY INC+125.10
SAMSUNG-25.10
APPLE INC-125.10
MICROSOFT-1.0068
GOOGLE-5.00631
YAHOO-22.244
NASDAQ-25.10
ENVATO+25.10
MET CREATIVE+107.600
TOTAL-0.4350
TOYOTA-0.0007
SIEMENS+0.0069
ASELSAN-1.0015
DOW JONES-140
S&P 500-41
GLOBAL DOW REALTIME-13.42

Jak to robią na zachodzie

Posted on 0

Share this on anywhere you want!

140419948304019100Menedżerowie w USA i Europie Zachodniej wiedzą, że wynajem odzieży roboczej pozwala im efektywniej wykorzystywać kapitał. Jak wyglądają tamtejsze rynki?

Patrzeć na rynki rozwinięte zawsze warto. Zwłaszcza wtedy, gdy chodzi o usługi już wprawdzie popularne, ale wciąż jeszcze nie powszechne. Takie, jak wynajem odzieży roboczej, która w Polsce zdobywa pewną popularność, ale gdzie indziej jest już uznanym sposobem podnoszenia efektywności biznesu. Jak więc robią to w innych krajach?

W USA rynek mocno skoncentrowany

Jak pokazuje raport firmy Frost&Sullivan odzież robocza to za oceanem ogromny rynek. Wartość przychodów działających na nim firm przekracza 9,4 mld dolarów. Każdego roku liczba ta rośnie mniej więcej o 1 proc. Ponieważ rynek jest bardzo rozwinięty, jest też mocno skoncentrowany. Połowa rynku należy do pięciu największych firm.

Jeszcze większą koncentrację raport odnotowuje na rynku wynajmu odzieży roboczej. Tutaj pięć największych firm ma prawie siedemdziesiąt procent rynku.

Jeżeli chodzi o klientów, do najważniejszych należy branża medyczna. Od 8 do 9 proc. całej sprzedaży branży odzieży roboczej w USA pochodzi właśnie z tego sektora. Warto dodać, że zatrudnienie w ochronie zdrowia, to około 4-5 proc. ogólnego zatrudnienia za oceanem.

Warto także zwrócić uwagę na ciekawostkę z zakresu przemian społecznych. Ponad połowa ubrań wynajmowanych i sprzedawanych w branżach takich, jak budownictwo, transport, restauracje czy produkcja to ubrania damskie.

Europejskie zróżnicowanie

W Europie wartość rynku odzieży roboczej jest jeszcze większa. Jego całkowita wartość w 2012 roku wynosiła prawie 12 mld euro. Roczny wzrost to bez mała 2 proc. Ale uwaga: nie we wszystkich krajach jest tak samo.

Rekordzistami są Szwedzi, gdzie rynek rośnie rocznie nawet o 5 proc. Inaczej jest we Włoszech czy Holandii, gdzie dominują spadki sprzedaży. Trudno się temu dziwić: o ile Szwecja notuje niezły wzrost gospodarczy, to w Holandii i Włoszech panuje stagnacja.

Różnie wyglądają też wydatki w przeliczeniu na mieszkańca. W Finlandii jest to ponad 61 euro, podczas gdy w Rumunii – zaledwie 50 centów.

W Europie udział wynajmu odzieży roboczej sięga jednej trzeciej rynku. Łączna wartość tego rodzaju usług to około 4,3 mld euro. Do 2016 roku liczba ta może powiększyć się nawet do 5 mld euro. Inaczej niż w USA, w Europie z usług tych korzystają głównie firmy produkcyjne.

To się po prostu opłaca

Jakie wnioski można z tego wyciągnąć dla Polski? Wynajem odzieży roboczej będzie u nas coraz popularniejszy. Przede wszystkim dlatego, że tego rodzaju usługi korzystnie wpływają na efektywność wykorzystania inwestowanego kapitału. To, że pozwalają obniżyć koszty to jedno, drugie – że dają większą elastyczność i nie wymagają angażowania dużych pieniędzy w krótkim okresie.

To dlatego europejski rynek wynajmu rósł nawet wtedy, gdy kontynent był w kryzysie. Szefowie firm potrafią liczyć i wiedzą, że wynajem pozwoli im lepiej wykorzystać posiadane środki.

Autor artykułu
artykuł został przygotowany we współpracy ze specjalistami z CWS-Boco

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *