Limetka.pl – Portal Finansowy
GENERAL ELECTRIC+11.000123
SONY INC+125.10
SAMSUNG-25.10
APPLE INC-125.10
MICROSOFT-1.0068
GOOGLE-5.00631
YAHOO-22.244
NASDAQ-25.10
ENVATO+25.10
MET CREATIVE+107.600
TOTAL-0.4350
TOYOTA-0.0007
SIEMENS+0.0069
ASELSAN-1.0015
DOW JONES-140
S&P 500-41
GLOBAL DOW REALTIME-13.42

Opłata półkowa jest nielegalna

Posted on 0

Share this on anywhere you want!

Sieci handlowe stosują zakazane praktyki w celu zwiększenia swoich przychodów. Taką praktyką jest pobieranie od dostawców tzw. opłat półkowych za wyeksponowaniu towaru do sprzedaży.

Artykuł 15 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji określa, iż zakazane jest pobieranie innych niż marża handlowa opłat za zakup towaru do sprzedaży. Takie postępowanie, według ustawodawcy, jest przeciwko interesom dostawcy i blokuje mu dostęp do rynku.

Sieci handlowe stosują różne sposoby, aby zataić nałożenie opłaty półkowej. Niektóre zastępują jej nazwę „opłatą za wejście do sklepu”. W kontraktach podpisywanymi z dostawcami taka opłata często kryje się też pod zapisami odnoszącymi się do należności za usługi marketingowe czy reklamy i promocję. Aby nie dać się naciąć na sprytnie ukrytą opłatę półkową warto dokładnie przyjrzeć się zapisom dotyczącym opłat logistycznych, większej aktywności i dodatkowego wyeksponowania towaru.

Wyłączną opłatą, jaką zgodnie z przepisami prawnymi sieć handlowa może pobierać od dostawcy, jest marża handlowa. Wszystkie inne opłaty są niezgodne z prawem, nawet wówczas, gdy supermarket umieści w gazetce promocyjnej reklamę dostawcy, ponieważ zapłacił on za usługi marketingowe. Trzeba bowiem wiedzieć, iż od chwili wydania towaru staje się on własnością supermarketu. Zatem wszystkie praktyki supermarketu mające na celu zwiększenie sprzedaży towaru stanowiącego jego własność nie są usługami realizowanymi na rzecz dostawcy, lecz działaniem we własnym interesie. Reklamując i zbywając towar kupiony od dystrybutora supermarket nie dokonuje tego, aby świadczyć usługę na rzecz dostawcy, ale po to, aby sprzedać towar i osiągnąć na tym większy zysk.

Mimo dużej ilości wydanych do tej pory wyroków sądowych stwierdzających nielegalne zastosowanie opłat półkowych, sieci handlowe nie odstępują od ich pobierania. Dlatego dostarczając towar do sklepu warto wiedzieć, jakie pułapki mogą czyhać na nieświadomych dostawców.

Joanna Walerowicz

limetka.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *