Limetka.pl – Portal Finansowy
GENERAL ELECTRIC+11.000123
SONY INC+125.10
SAMSUNG-25.10
APPLE INC-125.10
MICROSOFT-1.0068
GOOGLE-5.00631
YAHOO-22.244
NASDAQ-25.10
ENVATO+25.10
MET CREATIVE+107.600
TOTAL-0.4350
TOYOTA-0.0007
SIEMENS+0.0069
ASELSAN-1.0015
DOW JONES-140
S&P 500-41
GLOBAL DOW REALTIME-13.42

Szkoda całkowita – gdy naprawa samochodu okazuje się nieopłacalna

Posted on 0

Share this on anywhere you want!

Ubezpieczenia samochodowe mają za zadanie ochronić właściciela pojazdu przed finansowymi konsekwencjami zdarzeń drogowych. Zdarza się jednak, że cena naprawy auta przewyższa jego wartość przed zniszczeniem, a więc naprawa jest po prostu nieopłacalna. W tej sytuacji ubezpieczyciele stosują tzw. szkodę całkowitą. Co to oznacza dla ubezpieczonego?

100% pewność w OC

Zasady orzekania o szkodzie całkowitej zależą głównie od rodzaju ubezpieczenia samochodu, inne kryteria towarzyszą obowiązkowym polisom OC, a jeszcze inne dobrowolnemu autocasco. W pierwszym przypadku, wszystkich obowiązują jednakowe normy nakładane przez polskie prawo. Okoliczności, w których mamy do czynienia ze szkodą całkowitą, wprawdzie nie nazwaną wprost, w ubezpieczeniu OC określa kodeks cywilny (art. 363). Na tej podstawie skoda całkowita z polisy OC orzekana jest w momencie, gdy przywrócenie auta do stanu poprzedniego jest niemożliwe lub koszty naprawy przekraczają 100% wartości, jaką miało przed wystąpieniem szkody.

Szkoda całkowita w autocasco

Nieco inne zasady obowiązują w przypadku dobrowolnych ubezpieczeń. Tu ubezpieczyciele mają większą dowolność w stwierdzaniu nieopłacalności naprawy. Progi i zasady orzekania szkody całkowitej mogą być ustalane niezależnie przez każdą z firm ubezpieczeniowych. Z tego względu wybierając ubezpieczenie nowego auta warto zwrócić szczególną uwagę na próg szkody całkowitej. Z reguły ubezpieczyciele do stwierdzania szkody całkowitej z polisy AC przyjmują próg 70% wartości pojazdu na dzień szkody, choć wśród różnych firm mogą zdarzyć się dysproporcje. W każdym przypadku zasady orzekania szkody całkowitej powinny być określone w umowie ubezpieczenia. Trzeba też pamiętać, że właściciel uszkodzonego samochodu otrzyma odszkodowanie odpowiadające różnicy pomiędzy wartością auta sprzed wypadku a wartością wraku. Kwota będąca podstawą do wyliczenia odszkodowania uwzględnia cenę rynkową, model auta, rok jego produkcji, przebieg, ale też wyposażenie oraz stan techniczny na dzień wystąpienia szkody. Warto też wiedzieć, że wypłata odszkodowania z tytułu szkody całkowitej w każdym przypadku skutkuje wygaśnięciem polisy autocasco.

Dalszy los wraku

Wypłata odszkodowania z ubezpieczenia samochodu nie kończy wszystkich formalności związanych ze zniszczonym pojazdem. Ważną kwestią pozostaje jeszcze zbycie i wyrejestrowanie wraku.

W kwestii odsprzedaży pozostałości po samochodzie warto skorzystać z pomocy towarzystwa ubezpieczeniowego, które na prośbę klienta wystawiają uszkodzone auta na specjalne aukcje. Można też spróbować samodzielnej sprzedaży całości lub poszczególnych części, często jest to bardziej opłacalne, jednak wymaga od właściciela zaangażowania i poświęcenia swojego czasu.

Dopiero po sprzedaży lub demontażu wraku (przeprowadzonej wyłącznie w autoryzowanej stacji demontażu pojazdów) można wyrejestrować samochód oraz zaprzestać płacenia składek na ubezpieczenie OC. Należy pamiętać, że brak obowiązkowego ubezpieczenia samochodu w chwili wyrejestrowywania może skończyć się dotkliwą karą finansową.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *