Limetka.pl – Portal Finansowy
GENERAL ELECTRIC+11.000123
SONY INC+125.10
SAMSUNG-25.10
APPLE INC-125.10
MICROSOFT-1.0068
GOOGLE-5.00631
YAHOO-22.244
NASDAQ-25.10
ENVATO+25.10
MET CREATIVE+107.600
TOTAL-0.4350
TOYOTA-0.0007
SIEMENS+0.0069
ASELSAN-1.0015
DOW JONES-140
S&P 500-41
GLOBAL DOW REALTIME-13.42

Wegetarianizm – dobry czy zły?

Posted on 0

Share this on anywhere you want!

Coraz więcej ludzi nie je mięsa. Wegetarianizm jest sposobem odżywiania się, a dla wielu osób stał się modnym stylem życia. Pochodzi on z Indii, gdzie znany był już w starożytności. Każdy kto nie je ani nie stosuje produktów pochodzących z uboju zwierząt jest postrzegany albo jako ich obrońca albo jako dziwak. Zdaniem wegetarian jedzenie mięsa wpędza w choroby i skraca życie.

Poza tym nie mogą się pogodzić z sytuacją zwierząt, które są hodowane i zabijane tylko po to aby dostarczyć mięsa czy futer. Prawdą jest, że powstawanie wielu chorób cywilizacyjnych-zawałów, miażdżycy, niedokrwiennej choroby serca, nowotworów, nadciśnienia –dietetycy i lekarze łączą z jedzeniem zbyt dużej ilości tłuszczów zwierzęcych. Wegetarianie faktycznie rzadziej niż jedzący mięso chorują na cukrzycę, rzadziej cierpią na kamienie nerkowe i nie mają problemów z utrzymaniem prawidłowej wagi a poziom ich cholesterolu utrzymuje się w normie.

Podstawą kuchni wegetariańskiej są zboża, warzywa, owoce pestki i orzechy. Te ostatnie bardzo bogate w tłuszcze roślinne, białka, witaminy i sole mineralne po wymieszaniu z warzywami stanowią pełnowartościowe danie główne. Wegetarianie doskonale wiedzą, że w nasionach podczas kiełkowania zawartość witamin może wzrosnąć nawet 800-krotnie i dlatego chętnie jedzą kiełki zwłaszcza na wiosnę kiedy to organizm dopomina się zastrzyku energii i witamin po zimie.

Kiełki można uzyskać praktycznie ze wszystkich nasion: ze słonecznika, z dyni, lucerny, lnu, sezamu, rzodkiewki, rzeżuchy, grochu, fasoli i ze zbóż. Najzdrowsza formą wegetarianizmu jest tzw. laktowegetarianizm, w którym poza mięsem jada się inne produkty pochodzenia zwierzęcego: mleko i jego przetwory i ryby. Dostarczają one organizmowi poza pełnowartościowym białkiem wszystkich składników potrzebnych do tworzenia się czerwonych krwinek, żelaza, witaminy B12 a także witaminy D, która jest odpowiedzialna za budowę kości. Owowegetarianie spożywają jaja jednak ze swej diety wykluczają nabiał. Laktoowowegetarianie dopuszczają w swoim odżywianiu mleko i jego przetwory a także jaja. Najbardziej restrykcyjną z wegetariańskich diet stosują weganie. Nie dopuszczają w swoich potrawach jajek, nabiału a nawet miodu.

Wegetarianizm ma swoje plusy i minusy. Przy bardzo rygorystycznej diecie mogą pojawić niedobory witamin z grupy D, żelaza i cynku a to niesie za sobą ryzyko wystąpienia niedokrwistości, osteoporozy, problemów z tarczycą i z układem pokarmowym. Zalety- na pewno łatwiej schudnąć, bo dostarcza się organizmowi mniej kalorii, poziom cholesterolu we krwi jest bardziej ustabilizowany z powodu wykluczenia tłuszczów zwierzęcych, znikają problemy z nadciśnieniem tętniczym. Każda dieta a zwłaszcza wegetarianizm powinna być dobrze przemyślana –przy źle zbilansowanej może przynieść więcej szkód dla zdrowia niż korzyści.

Gotuj Zdrowo, Gotuj z miłością! Odwiedź sklep Cookandlove.pl, gdzie znajdziesz piękne garnki ceramiczne marki Silit.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *