Limetka.pl – Portal Finansowy
GENERAL ELECTRIC+11.000123
SONY INC+125.10
SAMSUNG-25.10
APPLE INC-125.10
MICROSOFT-1.0068
GOOGLE-5.00631
YAHOO-22.244
NASDAQ-25.10
ENVATO+25.10
MET CREATIVE+107.600
TOTAL-0.4350
TOYOTA-0.0007
SIEMENS+0.0069
ASELSAN-1.0015
DOW JONES-140
S&P 500-41
GLOBAL DOW REALTIME-13.42

Własny biznes, czyli bieg z przeszkodami

Posted on 0

Share this on anywhere you want!

Blisko 80 proc. polskich firm upada w ciągu pierwszych dwóch lat swojej działalności. Okazuje się, że trudności w prowadzeniu działalności gospodarczej mają przede wszystkim mali i średni przedsiębiorcy, czyli ci, którym zawdzięczamy blisko 70 proc. krajowego PKB. Największymi wyzwaniami są dla nich: niedostateczny kapitał, skomplikowane przepisy podatkowe, a także wysokie pozapłacowe koszty pracy. Co zatem zrobić, aby uchronić własną firmę przed upadkiem?

 Sektor małych i średnich przedsiębiorstw stanowi siłę napędową polskiej gospodarki, generując dwie trzecie polskiego PKB (67 proc.), przy czym ci najmniejsi odpowiadają za prawie jedną trzecią (źródło: GUS, 2014). Jednak to właśnie przedstawiciele MŚP borykają się z największymi trudnościami. Przyczyn jest wiele. Co mówią sami przedsiębiorcy i ci, którzy chcą założyć własną firmę?

– Najpowszechniejszą bolączką młodych przedsiębiorców jest oczywiście brak dostatecznego kapitału na założenie i rozwój firmy. To właśnie argument najczęściej wskazywany przez uczestników warsztatów, które organizowane są przez naszą Fundację. Inną deklarowaną przyczyną niepowodzeń jest brak wystarczającej wiedzy o podatkach, prawnych aspektach prowadzenia działalności gospodarczej i źródeł pozyskania dofinansowania – mówi Anna Flaga, Prezes Fundacji Twoja Inicjatywa!, która w przeciągu roku zorganizowała w całej Polsce 14 wykładów i warsztatów, w których wzięło udział aż 1200 osób, z czego blisko połowa chcąca założyć własny biznes.

Bariery na starcie

Z badania zrealizowanego przez Business Link[1] wynika, że wśród głównych barier rozwoju, z którymi spotkają się w Polsce start-up’y są: wysokie obciążenia podatkowe (67 proc.), ograniczenia prawne (42 proc.) i ograniczony dostęp do zewnętrznych środków finansowania (25 proc.). To ostatnie jest też wg analiz firmy Tax Care pierwszym wskazywanym problemem dla przedsiębiorców rozpoczynających własny biznes (ok. 30 proc. wskazań). Z kolei dla jednej czwartej badanych, problemem nadrzędnym są niejasne i skomplikowane przepisy podatkowe. – Mając świadomość istniejących barier i potrzeb sektora MŚP ważne jest inwestowanie w edukację, która może dostarczyć narzędzi, informacji i wskazówek, a tym samym zminimalizować ewentualne niepowodzenia. Skąd dostać dofinansowanie, jak poradzić sobie w gąszczu przepisów prawnych i podatkowych, tego wszystkiego można się dowiedzieć od ekspertów – mówi Anna Flaga, Prezes Fundacji Twoja Inicjatywa!. – Fundacja Twoja Inicjatywa!, m.in. poprzez organizację warsztatów skierowanych do wszystkich przedsiębiorczych, stara się dostarczać takiej właśnie realnej wiedzy i rozwiązań w sferze zakładania i prowadzenia własnej firmy. Zapraszani przez nas eksperci, to fachowcy w swoich dziedzinach, którzy dzielą się własnym know-how z wszystkimi uczestnikami naszych spotkań – kontynuuje Anna Flaga.

 A skąd dostać dofinansowanie?

Zgromadzenie odpowiedniego kapitału na założenie czy rozwój firmy we własnym zakresie może trwać latami, a w tym czasie można przegrać walkę z konkurencją. Oczywiście, aby dostać zastrzyk pieniędzy można skorzystać z takich instrumentów finansowych jak np. kredyt, leasing czy faktoring. Z sondażu przeprowadzonego przez Centrum Badań Marketingowych Indicator[2] wynika, że kredyt wybiera 54% małych i średnich firm, podczas gdy leasing ponad 30%. Można też poszukać alternatywnych źródeł dofinansowania.

– W ostatnim czasie na popularności zyskał tzw. crowdfunding. To rozwiązanie dedykowane jest jednak dla młodych i kreatywnych biznesów, które aby zyskać dofinansowanie, muszą przekonać do swego pomysłu internetową społeczność. Inną ścieżką, o której też często mówimy na naszych warsztatach jest dofinansowanie z Unii Europejskiej. Aktualnie w unijnej perspektywie budżetowej na lata 2014 – 2020 polskie przedsiębiorstwa mogą liczyć na
16 mld euro. Kolejnym źródłem może być właśnie fundusz BGK dedykowany rozwojowi start-up’ów i środki z PARP. W tej ostatniej instytucji, możliwe jest uzyskanie zarówno wsparcia organizacyjnego, jak i finansowego – podpowiada Anna Flaga, Prezes Fundacji Twoja Inicjatywa!.

Bądź na bieżąco, czyli co się zmieni w 2015r.

Wsparcie biura księgowego, ekspertów od finansów, szkolenia w zakresie przepisów podatkowych – pozwalają uniknąć wielu błędów. Warto też być na bieżąco ze zmianami, jakie szykuje nam resort finansów. A jakie najważniejsze zmiany czekają sektor MŚP w 2015 roku?

– W drugiej połowie 2015r. ustawodawca chce polepszyć funkcjonowanie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Skrócenie czasu oczekiwania na sprostowanie pomyłek, lepsza jakość danych w CEIDG oraz walka z fałszywymi adresami firm to najważniejsze cele nowego projektu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Z początkiem roku zmieni się też zakres opodatkowania zbycia środków trwałych wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Dodatkowo, większa grupa przedsiębiorstw będzie miała obowiązek instalacji kas fiskalnych. Ze zwolnień nie będą mogli skorzystać
np. mechanicy samochodowi, lekarze, prawnicy, fryzjerzy, kosmetyczki i osoby świadczące usługi gastronomiczne. Co szczególnie ważne dla młodych przedsiębiorców, z początkiem roku zniesiony zostanie też obowiązek potwierdzania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. Sporo też modyfikacji szykuje się w kwestii samego VAT-u. Zmienią się m.in. zasady odliczania podatku VAT od samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, oraz innych wydatków związanych z tymi pojazdami. Warto zatem śledzić na bieżąco działania resortu finansów, gdyż mogą one mieć nie mały wpływ na sprawne funkcjonowanie naszej firmy – tłumaczy Anna Flaga, Prezes Fundacji Twoja Inicjatywa!.

[1] Patrz: Raport 25 lat wolności oczami ludzi sukcesu” zrealizowany przez Business Link, w czerwcu 2014r.

[2] Patrz: Sondaż przeprowadzony przez CBM Indicator i Warszawski Instytut Bankowości w I kw. 2014r., wśród przeszło 1 200 przedsiębiorców, z obrotami w przedziale 3,6 mln do 30 mln złotych rocznie. Próba badawcza miała charakter losowo-warstwowy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *